Interjú Kőszegi Zsuzsannával

Nem sokkal miután elkezdtem a blogot írni, elküldtem pár személynek egy-egy Word dokumentumot, melyben néhány kérdés várt rájuk megválaszolatlanul. Nemrég Zsuzsanna, aki a divatfotográfiában igyekszik maradandót alkotni, visszaküldte nekem ezt a fájlt hosszú és tartalmas válaszokkal. Fogadjatok szeretettel munkásságát és válaszait.

265ec1edc6468cb6bbbc72566b7d8f5a
Kedvenc sorozatom | A sorozat további képeit a képre kattintva érhetitek el

Mikor kezdett el érdekelni a fotózás?
Azt hiszem, körülbelül 10 éve. Akkor jött össze a nővérem a most már férjével, aki szintén fotózik és olyan gyönyörű képeket csinált a nővéremről, hogy én azt mondtam, én is ilyen fotókat szeretnék csinálni!

Milyen érzés visszanézni az első munkáidat? Hogyan tekintesz rájuk?
Ez attól függ, melyiket tekintem elsőnek, mert két korszakra bontható igazából a fotózásom kezdete.
Az első, amikor még csak kattintgattam és nem gondoltam komolyan a fotózást. A lehető legtöbb elcsépelt témát lefotóztam. Kis mélységélességgel, fekete-fehérben fotózni, a semmit lefotózni, mert az művészi és a többi. De hát ezekből az elcsépelt témákból is tanul az ember és kezd kialakítani magának egy stílust.
A második korszak, amikor eldöntöttem, hogy én márpedig ezzel fogok foglalkozni. Innentől kezdve, egy kicsivel tudatosabban kezdtem fotózni. Egy ideig leginkább magamat fotóztam, így gyakoroltam.
Szeretem ezeket a képeimet. Szerintem 95%-ban dalszövegekből adtam nekik címet, így több érzést tudnak felém közvetíteni. Jóleső érzés visszanézni ezeket, hogy igen, innen fejlődtem oda, ahol most tartok. (őszintén, visszanéztem deviantArton és indafotón az első fotóimat 😀 )

45d77f16f7d854696ef1c7bdfad5f03d
Ez a sorozat Phaidra, egy magyar márka bodyjait népszerűsíti

Nálad hogyan születik meg egy fotósorozat/project? Ki tudod fejteni bővebben, hogy jutsz el az ötlettől kezdve az utolsó lépésekig? Mi inspirál?
Húha, ez azt hiszem hosszú lesz. 😀
Kezdjük az inspirálós résztől. Mi inspirál… remélem jól értelmezem a kérdést és arra fogok válaszolni, amire kíváncsi voltál 😀
Rengeteg fotót nézegetek nap, mint nap. Egyrészt a facebook idővonalam tele van a kedvelt magazinok illetve fotósok fotóival, meg sokat járok specifikusan fotókkal foglalkozó oldalakra. Van egy inspirációs mappám, amibe gyűjtöm a fotókat, amik tetszenek. Általában amúgy az apró részletek fognak meg, hol a haj, hol a smink vagy a póz. Ezekből szoktam ihletet gyűjteni.
Meg valamilyen szinten maximalista vagyok így állandóan arra törekszem, hogy mindig jobbat és jobbat alkossak és megfeleljek a saját elvárásaimnak.

Mint ahogy feljebb említettem, rengeteg képet nézegetek. Van, hogy megtetszik egy kép és hasonló hangulatút szeretnék csinálni, vagy az apró részletekből összegyúrok egy nagy koncepciót.
Sokszor az egész úgy kezdődik, hogy egy darab kép van előttem vagy mozdulat. Ezek általában csak úgy bevillannak vagy sokadjára átgondolva körvonalazódik ki a kép. Majd a már meglévő kép köré kezdek el építkezni. Néha egyszerre több project is eszembe jut, így biztosra megyek és leírom őket.
Mostanában rászoktam a moodboard készítésre, hogy megkönnyítsem a kis csapatom életét. Persze az se mindig könnyű, mert habár a kép a fejemben megvan, nem mindig találok olyan „példafotókat”, amik a legjobban le tudnák írni, hogy én milyet is szeretnék.
Ezek után, ha prezentáltam a többieknek, hogy mire is gondoltam, megkérdezem tőlük, hogy tetszik-e egyáltalán nekik, lenne-e esetleg hozzáfűznivalójuk más ötletük, amivel ki lehetne egészíteni és a többi.
Helyszínt keresni a legnehezebb, így azt még a modellkeresés előtt szoktam/szoktuk megtenni. Utánajárunk kell-e valami engedély, hogyan tudunk oda eljutni, mennyibe kerül, hogyan készüljünk cuccokkal. Ha szerencsésen megvagyunk ezzel, akkor jöhet a modellkeresés. Vannak olyan modellügynökségek, akikkel már dolgoztunk együtt így megkérdezzük éppen mely modelljeik elérhetők. Ha közülük senki se illik bele a koncepcióba, akkor esetleg modellonline-on vagy ismerősök ismerősei között kutakodunk.
Az időpont egész hamar meg szokott lenni, természetesen, ahogy haladunk előre úgy lesz minden tisztább az egész projectben.
A legutolsó lépés pedig már csak az, hogy a megbeszélt helyen, időben találkozunk és belevetjük magunkat a fotózásba.  : )

Stúdió vagy kültéri fotózás? Hol érzed magabiztosabbnak magad?
Kültéren, egyértelműen. Dolgozok már azon amúgy, hogy a stúdióban is egyre biztosabb legyek, de annak anyagi vonzata miatt ez sajnos lassabb folyamat. 🙂 (szerkesztői megjegyzés: szerintem csodálatos stúdiós képei vannak Zsuzsinak, klassz fénybeállításokkal, színvilággal)

Mindig ugyanazokkal az emberekkel dolgozol egy teamben (smink, frizura, styling), vagy mindig más a csapat?
Igyekszem ugyanazokkal az emberekkel együtt dolgozni. Egy jó csapatot szeretnék kialakítani, akikkel ismerjük egymást. Jól telik úgy a „munka”, ha olyanokkal vagyunk körülvéve, akikkel kicsit meghittebbé tudjuk tenni az egész folyamatot.

d9bd0ec9bbab30ef6921fc1d1808a7f5

 

Több fotósorozatod leírásában láttam, hogy a barátod, név szerint Liptai András, mint asszisztens jelen van. Milyen a közös munka?
Imádok vele együtt dolgozni. Inspirál, húz és kitart mellettem. Miatta kezdtem el modellekkel fotózni. Motivál és noszogat, hogy de igen, csináljam tovább, ne adjam fel. Mindig számít a véleménye egy-egy fotónál, hogy mit gondol, mit lehetne javítani. Lehet, hogy nem láthatóan ad bele a fotózásba, mint a sminkes vagy a stylist, de nem árt tudni, hogy nagyon sokat segít az előkészületekben és a fotózáson is.
Hol én tanítom őt, hol ő engem. Igazából kiegészítjük egymást munka közben és nem győzök Neki hálálkodni. Ha ő nem lenne, biztos vagyok benne, hogy nem tartanék most itt.

Moholy Nagy Művészeti Egyetem minden fotós álma. Te hogy látod? Megpróbáltad már? Tervezed a jövőben, hogy jelentkezel?
Nagyon sok véleményt hallottam már a MOME-ról, rosszat is, jót is. Akartam jelentkezni, de már nem akarok.
Mikor továbbtanulás előtt álltam, leültem a családdal beszélgetni, hogy nekik mi a véleményük. Arra jutottunk, hogy fotózni egyetem mellett is tudok, tanulhatom a magam módján, de szükség van egy B tervre, ha az A nem jön be. Így most marketinget tanulok.
Egyrészt ezért sem akartam jelentkezni.
Másrészt több rosszat hallottam róla, mint jót. Ezeket elmesélem nagyon szívesen egy kávé mellett, de nem akarok úgy egy egyetem szakáról írni, hogy csak hallomásból ismerem.

42f1b39393e1d13a016014c39f9dc0ae
Beango nyári kollekciójának egyik fotója

Mi volt eddigi karriered legnagyobb elismerése?
Hogy a Professional Photographer Of The Year – Portfolio of Three kategóriáját megnyertem:
http://www.professionalphotographer.co.uk/News-and-Reviews/2013/11/PPOTY-2013-winners-announced
Ráadásul a Professional Photographer című angol újság januári kiadásában benne voltak a fotóim. Hihetetlen érzés volt.

Tudsz mondani olyan hazai vagy külföldi fotóst, akinek a munkásságát nagyra tartod?
Két külföldit emelnék ki.
Lara Jade:
https://www.facebook.com/larajadephotography

DeviantArtól és önarcképek készítéséből nőtte ki magát. Szeretem a hangulatát és a stílusát a fotóinak. Szeretnék egyszer az ő szintjére elérni.

Lindsay Adler:
https://www.facebook.com/lindsayadlerphotography
Az ő fotóit is nagyon szeretem, de elsősorban nem ezért szerettem meg.
Van egy oldal (creativelive), ahol ingyen nézhet az ember online workshopokat.
Mind Lindsay, mind Lara tartott már több workshopot itt.
Lindsay olyan hihetetlen energiával rendelkezik és olyan lelkesedéssel tanít, hogy az hihetetlen. Magával ragad és szinte úgy érzed, hogy barátok vagytok. Érdemes egyszer megnézni egy rebroadcastet, ha lesz a jövőben.

Zsuzsanna nem fukarkodott a szavakkal, aminek én nagyon örülök. Ezúton is szeretném neki megköszönni, hogy időt szakított rá, hogy válaszoljon (hisz aki követi, az látja, hogy a nyáron nagyon beindult, és szebbnél szebb új képekkel áraszt el minket az oldalán) és szeretnék neki sok sikert kívánni a továbbiakban! Ahogy én látom, nagyon jó úton halad és nem fognak sokáig váratni magukra a komolyabb felkérések. : )

Vélemény, hozzászólás?

